top of page
Vyhledat

Martin Hladík: přestupem do vyšší váhovky jsem se rozjel!



Ahoj Martine, mohl by ses našim čtenářům blíže představit?


Ahoj a zdravím všechny čtenáře. Pokaždé se představuji trošku jinak, tak neudělám výjimku ani zde. V krátkosti, Martin Hladík se narodil a žije v Praze již 29 let, 6 let se věnuje silovému trojboji a je to necelých 10 let, co poprvé vlezl do fitka. Pracuje v IT/managementu pro skupinu e-shopů a 4x v týdnu věnuje spoustu času a energie trojboji. 5 let závodil v kategorii do 74 kg a letos se poprvé „nebál najíst“ a posunout se výše do kat. do 83 kg.


Jak by jsi zhodnotil uplynulou sezonu?


Sezóna 2023 přinesla mnoho změn – jak ve sportu, tak v životě, nicméně asi zásadní je právě posun o váhovou kategorii výše – kde tedy hlavní myšlenka byla nestahovat 5 kg do váhovky jako tomu bylo v kat. do 74 kg. To se později ukázalo spíše jako sen a teď do Estonska jsem stahoval kolik? 5 kg, jejda 😅 Letos mám za sebou 4 závody – MS na Maltě, extraligu družstev, MČR a pár dní zpět ME v Estonsku. První dva závody byly absolutně skvělé, „možná“ tím, že jsem měl o 1000 kcal/den navíc oproti sezóně 2022. Pak se vše ustálilo a bylo to nahoru / dolů, do toho ještě komplikace okolo, a to se pak podepsalo na výkonu na MČR a samozřejmě i na ME v Estonsku. Nicméně, vše jsem přežil, všude navážil a nikde nevypadl, nemám ani žádné vážné zranění. Takže když to shrnu, hodnotím pozitivně s výhledem na (doufejme) ještě pozitivnější sezónu 2024.



Jak se cítíš po druhé sezoně s mezinárodními starty? Cítíš se už jako mezinárodní závodník?


Cítím se dobře, přijde mi, že už jsem si na mezinárodní prostředí zvykl. První mezinárodní závod mi dal neskutečné množství zkušeností, a to se posouvalo s každým dalším startem za hranicemi. Nyní, po 4. startu už si přijdu, že mě nemůže nic překvapit – jasné, něco určitě ano, ale nestresuji se a užívám si to. Bez ohledu na výkon se díky tomu jako mezinárodní závodník cítím a je mi ctí reprezentovat ČR v tomto krásném sportu ❤️


Který výsledek v dosavadní kariéře v silovém trojboji je pro tebe nejvýznamnější? Proč?


Jako svůj nejcennější výsledek v kariéře vidím svůj aktuálně nejvyšší total 750.5 kg z extraligy družstev. I přes to, že jsem se nějakých 14 dnů do závodu vrátil z MS na Maltě, byl to první závod, na který jsem nestahoval ani gram (vážil jsem 86,9 kg) a cítil se skvěle, byla tam skvělá atmosféra a bylo to pro mě klidnější než závody jednotlivců. Spolu s tímto jde pak ruku v ruce výsledek z MS na Maltě – byl to přeci jen můj první závod v kat. do 83 kg a moje první mezinárodně získané národní rekordy, které jsem měl ještě začátkem roku 2023 s nejvyšším dosaženým totalem 652.5 kg za absolutně nedosažitelné.


Máš nějaký konkrétní cíl na příští rok? Kam by ses rád posunul?


Konkrétní cíl jako číslo nemám, pokud bych měl i přes to na nějaké konkrétní číslo ukázat, bude to 751 kg nebo více. Jinými slovy posunout svůj nejvyšší dosavadní výkon. Samozřejmě další konkrétní cíl je i zůstat zdravý, což se teď ke konci sezóny moc nedařilo a je to mnohdy opomíjený cíl, který se stane cílem až ve chvíli, kdy přijde zranění. A posun? The only way is up! 📈 to nechám bez kontextu 😄



Máš za sebou první rok v týmu Doplnejch powerlifting, kam jsi přestoupil z APIS Praha. Byl to pro tebe významný posun?


Přestup hodnotím pozitivně, mohu se díky němu aktivněji podílet na kvalitě českého trojboje jako takového, a protože mám ten sport sakra rád, jsem vděčný i za tuto možnost. V APISu takové možnosti nebyly, spolupořádání závodů rozhodně nebylo úplně to pravé. Samozřejmě pak i zázemí takto velkého oddílu jako je Doplnejch vč. domovského Orla (Eagle Fitness) je velkou výhodou, kterou zužitkuji jako závodník.


Druhý rok se podílíš na pořádání národních závodů. Jak se cítíš v této roli a proč sis vybral/a právě tuto formu zapojení?


Spoustu z nás zná trojboj jen z pozice závodníka a není na tom nic špatného, každopádně jsem cítil, že bych rád některé věci změnil a pořádání závodů byla možnost, jak toho docílit. Také je to hezký pocit, když spolu s Davidem Lupačem a Martinou Malzovou řešíš detaily toho, jak bude vypadat nejvyšší národní závod sezóny. A sobecky vzato, je fajn vědět v jakých podmínkách budeš závodit a vědět, jak bude vypadat rozcvičovna, stage a tak dále 😄


Jak zvládáš rovnováhu mezi tréninkem, regenerací a životem mimo posilovnu?


Je to celkem jízda a otevřeně řeknu, že ne vždy to zvládám na 100 %. Každý z nás si musí říct, jakou váhu v jeho životě má sport a podle toho přizpůsobit to ostatní. Co zvládnu, to zvládnu, ale určitě bych mohl některé věci zlepšit. Každopádně, dokud kvalitně odtrénuji, jídlo je on point, spánek nějaký taky je, tak jsem spokojený.


Jaký je tvůj přístup k stravování a nutričním potřebám ve spojení s tréninkem silového trojboje?


Přístup k tomuto beru zodpovědně – cítím, že alespoň na můj výkon to má velký vliv a dokážu být v této části velmi pečlivý a konzistentní, takže to využívám ve svůj prospěch. Zároveň znám velmi dobře potřeby svého těla, takže to není tak svazující a obtěžující, jak by se na první pohled mohlo zdát. A abych se z toho nezbláznil a využil benefitů vyšší váhovky, tak se držím zlatého 80:20 ve prospěch vlastního, předem připraveného jídla dle makroživin, které si sleduji.



Tvé promyšlené shazování je známé. Můžeš nám více říci o tvé technice a přístupu k této části tréninku?


Co se týče shazování, používám dvě metody naráz a podle toho, jak se váha hýbe, tak je mezi sebou upravuji. Jedná se water cut a gut cut – zjednodušeně, jedno se týká vody a druhé jídla.

Zbavení se vody dělám postupně, takže piji hodně a s blížícím se závodem málo až vůbec, k tomu ruku v ruce sůl, kde solím hodně a pak málo až vůbec. U gut cutu se jedná především o množství jídla, které mám v sobě, a které ve mně zůstává – čím méně, tím lépe.  Ve střevech toho může taky ležet hodně a to, že k večeři mám brambory, protože mají méně kcal než rýže a kuře na vodě taky méně kcal než vepřové neznamená, že ta porce ve mně nebude sedět ještě ráno na vážení v celé své hmotnosti 😄 Takže v gut cutu mám příjem kcal stejný (nebo co nejblíže standardu), ale potraviny, které přijímám mají velké množství kcal na co nejmenší porci. Když to shrnu, 3 dny do závodů jím čokoládu a oříšky tak, abych měl svých 4000 kcal – ano zní to hnusně a je to hnus 😄

Podle toho, jak se pak váha hýbe si přidám třeba trošku vody v den před závodem nebo si krom čokolády a oříšků dám i něco „pestřejšího“, popř. uberu sacharidy a přidám tuky :)

Vzhledem k tomu, že to je individuální tak neudávám přesná čísla.


Máš nějaké vzory v silovém trojboji? Někdo, kdo tě inspiruje svým výkonem nebo přístupem k silovému trojboji?


Spíše ne, snažím se moc nekoukat a nesrovnávat se s ostatními nebo to dělat jako oni. Samozřejmě cením výkony ostatních, sleduji spousty závodníků na sociálních sítích, ale snažím se v tomto být sám za sebe. Inspiruje mě obecně přístup těchto závodníků, který je prakticky shodný – když je nějaký problém, hledá se cesta, jak jít okolo, konzistence, rozvážnost v tréninku atd.


Máš nějaké rady pro začátečníky, kteří chtějí začít s tréninkem silového trojboje?


Zde bych mohl vyjít z vlastních zkušeností a toho, co jsem sám dělal špatně. Pokud někdo uvažuje o silovém trojboji se závodními ambicemi, vyplatí se trenér – minimalizují se zranění, člověk se toho spousty naučí a má ve všem pomocnou ruku. Dále nepodceňovat stravu. Sice to není sport o tom, jak kdo vypadá, ale zatím jsem se nesetkal s tím, že by si někdo stěžoval, že díky vyšší svalové hmotě nemůže zvednout více kg. Strava také není jen kvůli estetice, ale může pomoci s lepší regenerací, spánkem a tak dále. A do třetice je tu konzistence – je to běh na dlouhou trať, nestanete se mistry přes noc (až na absolutní výjimky) a to, abyste zvedali více a více není hned, takže vydržet – na svých prvních závodech jsem měl total 505 kg a ani jsem nemyslel, že to dotáhnu na tuto úroveň. Kdybych se na to vykašlal po 2 letech, tak bych ani nevěděl, kam až to jde dotáhnout :)


Děkuji za rozhovor.


Děkuji za pozvání a přeji všem hodně sil 🤠



207 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše
bottom of page